Skip to content
December 19, 2011 / raduvisanmiu

Copacul lui Eugen Ionescu (1) Texte culese de Mihai Lungeanu

«( …) dacă ne citiţi şi continuaţi să ne citiţi, e pentru că aţi găsit în scrierile noastre ce să citiţi, ceva ca un fel de hrană, care răspunde nevoii dumneavoastră.” (Eugen Ionescu, „Note şi contranote”)

„Teatrul e una dintre artele cele mai vechi. Eu cred totuşi că nu ne putem lipsi de el. Nu putem să nu cedăm dorinţei de a face să apară pe scenă nişte personaje vii, în acelaşi timp reale şi inventate. Nu putem rezista acestei nevoi de a le face să vorbească, să trăiască în faţa noastră.” (Eugen Ionescu, „Note şi contranote”)

„(…) comicul este tragic, iar tragedia omului e vrednică de luat în râs.” (Eugen Ionescu, „Note şi contranote”)

„Teatrul este (…) o construcţie, o arhitectură mişcătoare de imagini scenice.” (Eugen Ionescu, „Note şi contranote”)

Totul e îngăduit în teatru. (…) Este (…) recomandat să faci să funcţioneze accesoriile, să faci să trăiască obiectele, să însufleţeşti decorurile, să concretizezi simbolurile.” (Eugen Ionescu, „Note şi contranote”)

„(…) opera de artă are valoare prin puterea ficţiunii sale, întrucât este ficţiune, înainte de toate, întrucât este o construcţie imaginară.” (Eugen Ionescu, „Note şi contranote”)

„Râsul nu-i decât încheierea unei drame, pe care o vezi pe scenă, sau pe care n-o vezi, atunci când e vorba despre o piesă comică, însă atunci ea e subînţeleasă, iar râsul vine ca o eliberare: râzi ca să nu plângi…” (Eugen Ionescu, „Note şi contranote”)

„(…) teatrul era arta supremă, cea care permite materializarea cea mai complexă a profundei noastre nevoi de a crea lumi.” (Eugen Ionescu, „Note şi contranote”)

„Viaţa e plină de lucruri inexplicabile.  Substanţa mea este unică, indivizibilă. Din orice parte m-aţi privi, eu sunt acelaşi.” (Eugen Ionescu, „Eu”)

„ Nu sunt nici răsăritean, nici occidental. Nu sunt nici în car, nici în căruţă.” (Eugen Ionescu, revista „Viaţa românească”, Nr. 12/1939)

„Cum e cu putinţă să fii în acelaşi timp aici şi acolo, cum e cu putinţă gândirea. Mă gândesc pe mine. Eu sunt un altul.” (Eugen Ionescu, „Jurnal în fărâme”)

„Sunt împărţit între iubirea de mine însumi şi iubirea de celălalt. Asta e drama mea, acesta mi-e iadul. Nu sunt în stare să renunţa la mine în favoarea celorlalţi, nu sunt în stare să renunţ la celălalt în favoarea mea.” (Eugen Ionescu, „Jurnal în fărâme”)

Leave a Reply

